10-cEriTa sErAm kAki pAnciNg

Imam berjanggut putih pelawa makan

SEBAIK saja selepas menikmati juadah berbuka puasa bersama isteri petang itu, Kamarul sempat menunaikan solat maghrib dan selepas itu bergegas ke rumah kawan karibnya Marzuki yang sudah bersedia dengan joran pancing. Mereka terus ke warong Pak Mail untuk bertemu dengan tiga lagi rakan pancing yang sudah lama menunggu. Sebuah kereta pacuan empat roda mereka meninggalkan warong Pak Mail selepas menghirup segelas teh tarik. Lokasi pertama ialah ke Kuala Sungai Belanak untuk memancing ikan sembilang pada waktu air pasang. Dengan umpan perumpun sarung, nipah dan perumpun air tentunya habuan paling baik bagi spesies ikan sembilang itu.

Oleh kerana perjalanan ke lokasi Kuala Sungai Belanak itu melalui kawasan tasik lama dan hutan belukar mereka menghadapi sedikit kesukaran kerana jalan kecil menuju ke Kuala sudah di tutup dengan ranting-ranting kayu yang baru tumbuh. Mengharung selama hampir satu jam mereka bertemu dengan sebuah warung minum dalam sebuah perkampungan kecil yang didiami ramai warga yang berkupiah putih sedang menuju ke sebuah masjid.

Sebaik selepas minum kami dipelawa oleh seorang lelaki tua berjanggut putih untuk menunaikan solat tarawih. Kamarul dengan rakan pancingnya tidak menolak pelawaan orang tua berjambang yang juga seorang imam di masjid itu. Tidak ada kaum wanita yang menunaikan solat tarawih di masjid berkenaan dan kanak-kanak lelaki berkurangan.

Selesai saja solat terawih, jamuan kecil di adakan dan Kamarul dipelawa oleh bilal masjid untuk makan bersama dengan tuan imam (orang tua yang berjambang).

Kamarul berbual panjang dengan orang tua itu manakala rakan pancing yang lain turut bermesra dengan jemaah masjid. Sebaik meninggalkan masjid untuk meneruskan perjalanan ke Kuala Sungai Belanak, angin kencang, ribut serta guruh dan kilat bagaikan membakar kawasan masjid yang sudah hilang dari pandangan. Cuma hutan tebal di sekeliling, kenderaan pacuan empat roda yang di pandu sendiri oleh Bujang (tuan punya kenderaan) terus membelah lorong kecil yang samar-samar.

Hujan mula turun dan beransur lebat beserta kilat dan guruh. Perjalanan diteruskan walau arah tuju sudah mula bercelaru dalam kepala Bujang, tapi mula bersemangat apabila mendengar suara azan lalu bertemu dengan sebuah lagi perkampungan kecil tapi ramai dari kaum wanita bertelekung putih menuju ke masjid.

Kali ini semua kaum wanita yang pergi ke masjid, kami langsung tidak dibenarkan ke masjid berkenaan malah tiada seorang pun yang menegur kami. Kami menjadi bingung tapi mujur dapat diselamatkan oleh seorang tua perempuan yang juga berjubah putih. Kami dipelawa ke warungnya lalu di beri minum kopi panas.

“Macam mana cucu boleh sampai ke kampung ni ? Perempuan tua itu bersuara sambil memandang sekeliling (bimbang).

“Kami dalam perjalanan ke Kuala Sungai Belanak untuk memancing Nek,” Jelas Kamarul.

“Ini kampung orang perempuan, Kuala Sungai Belanak tak ada kat sini ! Berkedut kulit dahi orang tua tu, lalu menghilangkan diri sebaik saja melihat beberapa orang perempuan datang menuju ke arahnya.

Melalui isyarat tangan kami di arah meninggalkan kampung itu dengan segera. Sebaik saja kenderaan bergerak kampung hilang daripada pandangan, kami berada dalam hutan yang lebih tebal daripada yang ditempuh sebelum itu.

Melihat keadaan yang ketara perubahannya, Bujang memecut kenderaannya membelah hutan tebal dengan tidak mengira keselamatan diri dan kawan-kawan lain. Akhirnya kenderaan menjunam jatuh ke dalam gaung, kami menjerit kuat, tapi Kamarul terjaga apabila dikejutkan oleh rakan pancing lain.

Dalam keadaan terpinga-pinga itu Kamarul yang masih sedar dengan tidak bertanya sambil memegang bahu Bujang.

“Engkau tak cedera, mana kawan-kawan kita yang lain,” suaranya cemas.

Semua gelang kepala sambil menghirup teh tarik.

“Kamu tu mengigau….. bila lagi kita nak pergi Kuala Sungai Belanak mancing ikan sembilang,” Marzuki bersuara.

“Kitakan dah kesana tadi, singgah dua kampung, lepas tu kereta menjunam dalam gaung, kita selamat, suara Kamarul sungguh-sungguh sambil memandang kawan-kawannya.

“Kita belum bergerak lagi !!

“Tapi….. Kamarul terhenti apabila dipintas cakap oleh Marzuki sambil ketawa.

“Engkau tu…..” suara gelak ketawa terus mengisi suasana malam itu.

Kamarul mengaru kepala antara percaya dengan tidak, tapi dirasakan misteri itu benar-benar berlaku.

“Entahlah….” Ngumilnya sendirian.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: